niedziela, 6 lipca 2014

TOP 20 - Najlepsze czołówki ze starych seriali

Top listy są dosyć popularne nie wiem od kiedy panuje ten trend, ale każdy z nas ma listę naj... czegoś-tam. To postanowiłem zrobić swoją, pierwsza,ale na pewno nie ostatnia.
Ten wpis będzie przedstawiał najlepsze moim zdaniem czołówki ze starych seriali. "Starych" definiuję jako emitowanych w polskiej tv przed rokiem 2000, czyli w czasach kiedy byłem dzieciakiem. Do większości z poniższych tytułów mam ogromny sentyment i nie zawsze miejsce na liście jest obiektywne związane z intrem danego tytułu.


Walker Texas Ranger

Chuck Norris ma miejsce nienumerowane, bo każdy ranking w którym bierze udział nie ma sensu.
Dlatego, żeby inni mieli choć cień szansy Chuck jest obok głównej listy :)




20. Pacific Blue

Pamięta ktoś policjantów na rowerach? Nie ma co się śmiać, bo ci policjanci zawstydzili by nie jednego mistrza BMX'u, a skakanie z mola trzy metry niżej było na porządku dziennym :)
Ale wracając do czołówki, jedyny w zestawieniu kawałek, który obrazuje punkowy utwór utrzymany w kalifornijskim stylu, plażowym można byłoby rzec.

Takie też mamy obrazki oglądając czołówkę, które przeplatane są scenami policjantów na rowerach.




19. Tarzan

Czołówka ta ma bardzo oryginalny klimat i jednoznacznie kojarzy się z Afryką. Tło dźwiękowe nie ogranicza się jedynie do muzyki, mamy tutaj odgłosy zwierząt co dodaje kolorytu samej czołówce.
Na ekranie długowłosy Wolf Larson jeździ na słoniu i ratuje swoich zwierzęcych przyjaciół, a i jakiemuś kłusownikowi przyłoży. No i oczywiście Chita :)





18. Cobra

Michael Dudikoff na małym ekranie w swojej czerwonej cobrze. Wpadający w ucho - a jakże! - istrumental, z gitara na pierwszym planie. W czołówce widzimy sceny z serialu oraz oczywiście czerwoną cobrę :)





17. Acapulco H.E.A.T.

"Brygada Acapulco" przyciągała przed telewizor w większości męską widownię, ale może się mylę :) Mamy tutaj oprócz pięknych pań wczesną Jason Stathama oraz długowłosego Fabio.
Piosenka otwierająca serial świetnie buduje atmosferę, może nie jest wybitna, ale oddaje klimat tropików.





16. ALF

W tym przypadku ważniejsze jest to co dzieje się na ekranie, natomiast muzyka jest tłem. Fajnie sobie gitarka brzdąka, fajne klawisze, ale już oglądając intro możemy się zaśmiać. Mały, futrzany kosmita w tym openingu świetnie otwiera serial pozytywnie nas nastrajając.




15. Thunder in Paradise

Serial z cyklu "supernowoczesna maszyna, która jest w centrum serialu", a postaci są tylko po to żeby ja obsługiwać.
Plażowe widoki umilają oglądanie, a przyjemny kawałek miło posłuchać.




14. La Femme Nikita

Bardzo dobry opening, ze świetną sceną otwierającą. Wydaje mi się że trochę za drastyczna, ale to tylko moje zdanie.
Klimatyczny kawałek, specyficzny filtr nadający niepokojącego tonu i fajnie wpleciona sekwencja "komputerowa". Trochę razi pierwszy i drugi plan, bo widać, że zostały "doklejone", ale w ogólnym rozrachunku Peta Wilson wynagradza ten mankament.




13. Renegade

Przyznaję, że nie podoba mi się w tym przypadku lektor wprowadzający nas w fabułę serialu jest dla mnie irytujący. Ale wszystko z nawiązką wynagradza dobry blues rockowy instrumental ze świetną solówką na harmonijce. Co do samego montażu, jak dla mnie typowy dla tamtych czasów, więc zbytnio się ie wyróżnia, ale też i specjalnie nie razi.




12. Earth 2

Oglądając teraz intro z tego serialu wcale nie miałem wrażenia, że serial ma już 20 lat. Muzyka może nie jest wybitna, ale dobrze obrazuje to co dzieje się na ekranie. Pierwsze co rzuca się w oczy to efekty, które jak na tamte czasy robią wrażenie, a zwłaszcza początkowa sekwencja ze stacją kosmiczną.
Z ciekawostek, to właśnie wyłapałem, że grał tam Clancy Brown, który w kilku animacjach ze stajni DC podkładał głos Lexa Luthora.





11. Star Trek: The Next Generation

Na ekranie widzimy gwiazdy, planety i oczywiście statek USS Enterprise NCC-1701-D przemierzający kosmos.
Z offu Patrick Stewart czyli, kapitan Jean‑Luc Picard wypowiada dobrze nam znane motto Kosmicznej Federacji, a następnie rozbrzmiewa doskonale znany motyw muzyczny.





10. JAG

Co prawda w Polsce serial był emitowany od roku '97 i jego emisja trwała długo po roku 2000, ale zasłużył sobie na miejsce w rankingu świetną orkiestrową kompozycją utrzymaną w marszowym stylu. Ale nie tylko na muzykę warto zwrócić uwagę bo i czołówkę przedstawiono w ciekawy sposób wyświetlając sceny z serialu na mundurze co dało bardzo fajny efekt.




9. Baywatch

Głupio byłoby nie zamieszczać w takim rankingu czołówki z dobrze u nas znanego Słonecznego Patrolu. Nie tylko na falujące biusty pięknych aktorek i nagi tors Davida Hasselhoffa, ale przede wszystkim świetny - oczywiście, że - wpadający w ucho kawałek I'm Always Here napisany i zaśpiewany przez Jimi'ego Jamisona z Survivor.





8. Doogie Howser

"It was legen... wait for it... dary!"
Serial dzięki któremu NPH stał się sławny zanim został Barney'em. Wpadająca w ucho przyjemna muzyczka i zamiast lektora wprowadzającego nas w fabułę serialu w czołówce wyświetlane są artykuły z gazet, które informują nas co nasz czeka w serialu. Pomysł ciekawy, który warto docenić.




7. Street Hawk

Serial niestety nie odniósł sukcesu jak Knight Raider, ale i tak jest dość rozpoznawalny. Specyficzna czołówka także. Zwłaszcza sam początek kiedy główny bohater wsiada na motocykl, nie wiem do tej pory dlaczego jest tam tyle dymu, ale nie można zaprzeczyć, że klimat jest niesamowity. Przygrywa futurystyczna muzyka (która teraz wraca do łask pod mianem "new retro"). Potem lektor typowo dla tamtych czasów wprowadza nas w fabułę serialu, pod koniec brzmi patetycznie, ale całkiem chwytliwe.
"The man...the machine...Street Hawk."




6. Xena: The Warrior Princess

Spin-off popularnego "Herkulesa". "Wojowniczą Księżniczkę" oglądał chyba każdy chłopak :) Nie ma co ukrywać Lucy Lawless to piękna kobieta. Ale nie tylko było na co popatrzeć, bo i utwór otwierający serial był bardzo dobry. Patetyczny, ale dynamiczny, a przejścia i chóralne zaśpiewy budowały niesamowity klimat.




5. Knight Rider

Popularny u nas Nieustraszony. Droga do kariery dla Davida Hasselhoffa. Jak chyba każdy dzieciak marzyłem kiedyś żeby się przejechać takim samochodem, ale musiał wystarczyć rower :) Czołówka rozpoznawalna niemal od razu o specyficznym brzmieniu jak większość z tamtego okresu przez długi czas grała w głowie.




4. The A-Team

Oglądałem na polsacie. Po kilku odcinkach byłem w stanie z pamięci wyrecytować tekst z początku czołówki. Muzyka ma tutaj nieco marszowe brzmienie w stylu amerykańskim i wpada w ucho, co więcej nie chce potem wyjść z głowy.
Z ciekawostek - jak ktoś się dobrze przyjrzy to zobaczy pewien smaczek związany z Dirkem Benedictem :)




3. Earth: Final Conflict

Początkowo brzmi jak intro do innych seriali na podstawie twórczości Gene'a Roddenberry'ego. We wstępie lektor nawiązuje do fabuły serialu, następnie gdzieś w połowie mamy bardzo fajne przejście które bardzo mi się podoba, nadające specyficznego trochę orientalnego klimatu całemu openingowi.




2. Airwolf

Na miejscu drugim czołówka z Airwolfa, pewnie niektórzy sądzą, że powinna być na pierwszym miejscu. Przez krótką chwile też się wahałem, ale jednak inny serial był lepszy.
Nie tylko muzyka, która już na stałe wpisała się w popkulturze jest warta uwagi, ale i obraz. Podobają mi się zwłaszcza plany helikoptera wkomponowane między sceny z serialu, nadają samej czołówce takiego futurystycznego klimatu.




1. MacGyver

Czołówka do tego serialu przez bardzo długi czas grała mi w głowie nawet po zakończeniu emisji serialu, choć od czasu do czasu są przecież powtórki. Nie da się jednak ukryć, że Randy Edelman skomponował jedną z najlepszych czołówek wszech czasów, a dla mnie jest to niezaprzeczalnie numer jeden.
Sam montaż scen też świetnie zgrywa się z muzyką. W każdym kolejnym sezonie modyfikowano zarówno muzykę jak i wyświetlane sceny. Jednak najlepszą wersją jest ta z pierwszego sezonu.




Dwadzieścia pozycji, a i tak ciężko było wybrać. Wiele pozycji się nie załapało, bo musiałbym tę listę rozszerzyć do znacznie większych rozmiarów.

Zapraszam do komentowania. Jeżeli coś pominąłem, to albo całkowicie wyleciało mi to z głowy albo nie załapało się w rankingu... w każdym z tych przypadków nie wahajcie mi tego wypomnieć, bo ciekaw jestem też Waszych typów.

3 komentarze:

  1. Po czasie zauważyłem,że popełniłem wielką gafę i jakimś cudem pominąłem kilka dość polularnych i znanych openingów, dlatego też niedługo powinien pojawić się suplement uzupełniający tę listę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym od siebie jeszcze parę tutaj dodał ;) m.in:
    1. https://www.youtube.com/watch?v=odG2sqYdZeI
    2. https://www.youtube.com/watch?v=t-xRRKLRhDw
    3. https://www.youtube.com/watch?v=JDOrOMuo-9o
    4. https://www.youtube.com/watch?v=-Ob59hsRaFU
    5. https://www.youtube.com/watch?v=5591x_OGPes
    6. https://www.youtube.com/watch?v=2EL65KLdEHE
    7. https://www.youtube.com/watch?v=4iS1k-WrTxY
    8. https://www.youtube.com/watch?v=FJI534_iH6Y

    Też warte uwagi ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Te oraz wiele innych pojawi się w suplemencie, który powoli się pisze i powinien niedługo się pojawić.

    OdpowiedzUsuń